ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
piatok 23.02.2018 | meniny má Roman/Romana  
Staráme saVývin a správanie dieťaťa

Trojročné dieťa – čo má vedieť

 Mária Kopčíková   28.09.2016   0

Trojročné dieťa prestáva byť batoľaťom a podľa vývinových tabuliek sa stáva mladším predškolákom. V tomto veku ide vývin značne dopredu, ale niektoré deti dosahujú jednotlivé vývinové míľniky v rôznych obdobiach, niektoré skôr okolo 3. narodenín, iné až okolo 4,5 roka.

hry, symbolicka hra, hry s pravidlami
ingimage

 

Rodičia často nevedia, čo je v tomto veku normálne   

Čo by malo dieťa vedieť, ako by malo fungovať. Niekedy sa v poradni stretávam s rodičmi, ktorí od svojho dieťaťa chcú v tomto veku naozaj veľa, napr. aby vedelo rátať do 10, aby sa vydržalo hrať nejakú hru aspoň hodinu...

Iní rodičia sú zase príliš ochraňujúci a od dieťaťa vlastne nechcú nič, resp mu to ani nedovolia, takže potom prichádzajú 3, ktoré sa nevedia samostatne najesť, či napiť z pohárika. O náznaku samostatného obliekania nehovoriac.

Okolo tretích narodenín by vaše dieťa malo mať približne takéto zručnosti a schopnosti

  Sociálne zručnosti 

  • Stáva sa viac nezávislým.
  • Je menej zamerané samo na seba a prejavuje menej agresívneho správania (ktoré je dovtedy pomerne normálne).
  • Začína viac rozumieť pocitom druhých.
  • Viac reaguje na iné deti a začína s nimi vytvárať priateľstvá.
  • Stáva sa viac schopným deliť sa o veci – hračky.
  • Začína sa identifikovať so svojím pohlavím a začína vnímať rozdeľovanie rolí.
  • Začína sa viac zaujímať o štruktúrovanú hru.

Inšpirujte sa: Ako to je, keď sa dieťa nevie zahrať samo.

  • Trávi čoraz viac času aktivitami, kde zapája svoju fantáziu a pravdepodobne sa objaví aj nejaký ten imaginárny priateľ.
  • Zmysel pre čas a jeho chápanie už by malo byť pre dieťa jasnejšie. Chápe a orientuje sa vo svojej dennej rutine (raňajky, umyť, obliecť, odchod do škôlky, prechádzka, obed ...).
  • Je schopné vnímať seba ako samostatnú osobu – „JA  PEŤKO“. Hovorí o sebe v 1. osobe.
  • Pravdepodobne začne ukazovať svoju „priečnu“ tvár a začne pomerne intenzívne odolávať vašim požiadavkám. Začne skrátka neposlúchať a testovať vaše hranice.

  Motorika 

  • Dieťa stráca bábätkovské faldíky a tvorí sa mu viacej svalov, rastie do dĺžky/výšky.
  • Je pohyblivé a dokáže chytiť loptu do zohnutých rúk.

dieta, vývin hra schopnosti dietata v 3 rokoch
ingimage
  • Skáče znožmo dole z prekážok vysokých až cca 40 cm.
  • Dokáže ísť hore a dole po schodoch, pričom nohy strieda.
  • Dokáže sa zohnúť a nespadne pri tom.
  • Behá už viac a istejšie a jazdí na trojkolke.
  • Skáče a stojí na jednej nohe cca 5 sekúnd.
  • Chodí dopredu a dozadu bez problémov.
  • Začína sa zaujímať o nožnice, papier, prstové farby, či voskovky.
  • Začína kresliť kruh, trhá papier na dve časti.
  • Začína sa zdokonaľovať jeho jemná motorika – pohyby prstov a celej ruky.

Zaujíma vás, kedy je vhodné dať dieťaťu do ruky prvú farbičku?

  Jazykové schopnosti 

  • Malo by ovládať základné pravidlá reči a aktívne používať 600 – 1000 slov, pričom zrozumiteľnosť reči by mala byť asi 80%.
  • Dieťa by malo vedieť povedať svoje meno a odpovedať na otázku „Koľko máš rokov?“.
  • Malo by hovoriť v trojslovných vetách a napodobňovať melódiu reči. Jedno z troch slov by malo byť sloveso.
  • V tomto veku by malo dieťa používať aj zámená (ja varím polievočku, ty budeš spinkať?)
  • Malo by vedieť prerozprávať krátky príbeh – napr. 3 – 4 vety.
dieta, vyvin, samostatne jedlo sebaobsluha
ingimage

   Vývin poznávacích schopností (funkcií) 

  • Trojročné dieťa sa dostáva do opytovacieho obdobia, obvykle má veľa veľa otázok: „Prečo je obloha modrá? Prečo majú sliepočky perie?“ Hoci vám to môže prísť otravné, je to normálna vývinová fáza a dieťa sa v tomto čase nekonečne veľa učí.
  • Malo by vedieť správne pomenovať základné farby.
  • Pochopiť pojmy „rovnaký“ a „rozdielny“.
  • Porozumieť a vykonať pokyn zložený z troch častí – „choď do izbičky, vezmi bábiku a prines ju sem“.
  • Zapamätať si časť príbehu.
  • Počítať a začať chápať súvislosti narábania s číslami.
  • Triediť predmety podľa tvaru a farby.
  • Poskladať veku primerané puzzle.

Prečítajte si viac o tom, ako učiť deti narábať s číslami.

Spracované s použitím: webmd.com, parents.com, sheknows.com

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.0 z 5. Celkom 5 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité. 
Najčítanejšie
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Náš TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised