Beznátlaková komunikácia (tiež niekedy nazývaná „Súcitná komunikácia“) je spôsob interakcie s okolím, ktorý sa dá používať v akejkoľvek situácií, či už pri deťoch, v partnerských vzťahoch, s kamarátmi ale aj v práci.
Tento typ komunikácie nám poskytuje vhľad do toho, ako používame (často nevedome) pri komunikácií s inými ľuďmi staré naučené vzorce obrany, odporu, protiútokov a privádza do našich vzťahov väčšiu harmóniu a pochopenie.
Uvedomenie si našich mechanizmov manupulácie a obrany v každodennej komunikácií a vedomá snaha zdravšieho spôsobu fungovania vnáša do života väčšiu jasnosť, porozumenie, súznenie, vzájomný rešpekt a spoluprácu.
Komunikácia v rodine- s našim partnerom a deťmi- býva často náročná. Do našich najbližších vzťahov vkladáme množstvo energie a komunikácia je často emocionálne vyčerpávajúca, lebo sa snažíme robiť všetko čo najlepšie. Zároveň však často fungujeme na nezdravých a neefektívnych vzorcoch správania, ktoré so sebou nosíme od detstva.
Ako sa teda vysporiadame s 2-ročným dieťaťom, ktoré vytrháva kamarátovi každú hračku, s ktorou sa hrá?
Čo povieme nášmu 4- ročnému dieťaťu, ktoré kričí v záchvate zlosti a odporu?
Ako sa rozprávame s 10- ročným dieťaťom o povinnostiach, ktoré si nesplnilo?
Aké spôsoby komunikácie podnietia, aby naše dospievajúce dieťa bolo k nám otvorené?
Princípy beznátlakovej komunikácie
Marshall Rosenberg- zakladateľ Beznátlakovej komunikácie pomenoval princípy beznátlakovej komunikácie nasledovne:
„Okrem postoja ignorácie a používania nátlakových taktík existuje ešte jeden prístup. Vyžaduje si uvedomenie jemného ale dôležitého rozdielu medzi našim zámerom priviesť ľudí k tomu, aby robili čo chceme my- ktorého zástancom nie som- a jasným a vedomým zámerom vytvoriť prepojenie, v ktorom sú potreby všetkých zúčastnených naplnené.“
Beznátlaková komunikácia poskytuje spôsob, ako udržiavať a podporovať hodnoty vzťahového rodičovstva počas celého detstva, dospievania a dospelosti. má so vzťahovou výchovou dve spoločné centrálne myšlienky:
- l ľudské konanie je motivované snahou naplniť potreby
- l blízke, dôverné vzťahy sú budované na vnímaní týchto potrieb.
Namiesto dôrazu na autoritu a disciplínu ponúka vzťahové rodičovstvo a beznátlaková komunikácia teoretické aj praktické oporné body pre podporu súcitných, silných a tvorivých detí. Takýto druh komunikácie ponúka rodičom dva základné nástroje, ktoré podporujú blízky vzťah: empatia a pochopenie pocitov a potrieb iných a vyjadrovanie vlastných emócií.
Každá interakcia, ktorú máme s našimi deťmi v sebe obsahuje správu o tom, kto sú, kto sme my a aký je život.
Rodič, ktorý vytrhne dieťaťu z ruky hračku, ktorú ono práve zobralo inému dieťaťu a povieme mu “Neber hračku”, učí svoje dieťa, že branie vecí je v poriadku – pre tých ktorí majú viac sily a moci. Naopak, mohol by slovami aj konaním komunikovať tri základné veci:
- l chcem pochopiť potrebu, ktorá leží za tvojím konaním,
- l chcem vyjadriť moje vlastné pocity a potreby
- l chcem nájsť spôsob, aby boli tvoje aj moje potreby naplnené.
Tým, že vidíme pocity a potreby, ktoré stoja za slovami a správaním našich detí im dávame cenné dary. Pomáhame im pochopiť ich, vyjadriť a nájsť spôsoby ako naplniť tieto potreby. Ukazujeme tým našim deťom dôležitosť empatie s druhými ľuďmi, dávame im víziu sveta, kde záleží na potrebách všetkých a pomáhame im vidieť, že mnoho z túžob a prianí, ktorých sa ľudia držia, sú iba stratégie dosiahnutia iných, hlbších potrieb.
Váš komentár
Ale ved autor clanku vobec nenapisal aka je podla neho spravna reakcia rodica, ked dieta vytrhne inemu dietatu hracku. Iba napisali ako sa nema reagovat. A dalej co?
no asi tak dako je to aj u nas a to mam len 4/rocneho syna a kazde rano boje a sak jasne ze potom zas po navrate domov.ale krasne pisanie to je tam hore bodaj by to tak bolo.
Velmi pekne a inspirujuce, aj by som si vypocula tu prednasku, ale musi sa naozaj registrovat?
Znie mi to vsetko nerealne, hoci vyjadruje moju tuzbu, zit s detmi v mieri a nie ustavicnom dohadovani. Neviem si velmi predstavit, ako by ste vystrojili do skoly nasu prispatu 7-rocnu dceru bez najmensieho natlaku a pri respektovani jej potrieb.