K zostrojeniu 3-uholníka vždy potrebujeme poznať aspoň 3 prvky, na základe ktorých vieme útvar zostrojiť. Okrem toho máme na pamäti tieto vlastnosti 3-uholníka: 1. súčet všetkých 3 vnútorných uhlov v 3-uholníku je vždy 180°, 2. a+b>c, a+c>b, b+c>a. Zostrojiť 3-uholník podľa vety USU znamená, že poznáme dĺžku 1 strany a veľkosť 2 uhlov (uhol, strana, uhol). K vypracovaniu úlohy budeme potrebovať tieto pomôcky:
• obyč. ceruzku s tvrdou tuhou (č. 3 alebo 4) na pomocné čiary
• pravítko
• uhlomer na určenie uhlov
• obyč. ceruzku s mäkkou tuhou (č. 1 alebo 2) na vytiahnutie hotového 3-uholníka
Príklad:
Zostroj ▵ ABC so stranou /AB/=8 cm a uhlami /∢CAB/=45° a /∢ABC/=60°.
dané:
1. Najprv urobíme matematický zápis všetkého, čo jednoznačne poznáme. Podčiarkneme a pod čiaru si zapíšeme, čo máme urobiť.
/AB/=8 cm
/∢CAB/=α=45°
/∢ABC/=β=60°
___________
▵ ABC
náčrt:
2. Voľnou rukou si načrtneme 3-uholník, ktorý máme zostrojiť a farebnou ceruzkou si zvýrazníme, čo poznáme. (V prípade rovnoramenného 3-uholníka obe ramená označujeme rovnakým písmenom – zvyčajne r, čím dávame najavo, že sú rovnaké, 3. stranu označujeme z ako základňa. V prípade rovnostranného 3-uholníka všetky 3 strany označuje rovnakým písmenom, zvyčajne a, čím dávame najavo, že všetky strany sú rovnaké, označujeme farebne aj všetky 3 vrcholové vnútorné uhly α, ktorých veľkosť je 60°. V prípade pravouhlého 3-uholníka farebne zvýrazníme aj pravý uhol, čím dávame najavo, že je to známy prvok 3-uholníka.)
rozbor:
3. V rozbore úlohy sa zamyslíme, čím začneme a ako budeme pokračovať. Všetko si starostlivo zapisujeme v bodoch a súčasne kreslíme voľnou rukou.
1. začnem od AB=c=8 cm – načrtneme úsečku AB
2. hľadaný bod C, C∈→AX(/∢BAX/=α=45°)∩→BY(/∢BAY/=β=60°) (Zápis sa číta takto: bod C patrí prieniku polpriamky AX so začiatkom v bode A, pričom veľkosť uhla BAX je α=45° a polpriamky BY so začiatkom v bode B, pričom veľkosť uhla ABY je β=60°.) – načrtneme obe polpriamky a vyznačíme prienik – bod C a spojíme všetky body na ▵ABC.
postup konštrukcie:
4. Do postupu konštrukcie zapíšeme v bodoch všetko presne tak, ako to postupne budeme rysovať. Nič nevynecháme! (Predstav si, že podľa tvojho postupu budú robiť ľudia, ktorí nevedia čítať tvoje myšlienky.)
Keď si postup podrobne zapíšeme a následne aj presne dodržíme, narysujeme správny výsledok.
1. AB; /AB/=c=8 cm
2. →AX; →AX(/∢BAX/=α=45°)
3. →BY; →BY(/∢ABY/=β=60°)
4. C; C∈→AX(/∢BAX/=α=45°)∩→BY(/∢ABY/=β=60°)
5. ▵ABC
konštrukcia
5. V tomto bode úlohy presne podľa postupu konštrukcie tenkými čiarami narysujeme 3-uholník. Rysuje presne podľa napísaného postupu. Všetko robíme tenkými pomocnými čiarami – tvrdou ceruzkou č. 3 alebo 4. Línie ťaháme dostatočne dlhé, polpriamky sa musia pretínať, aby sme sa neukrátili o nejaké ďalšie možné riešenie.
Hotový výsledok obtiahneme mäkkou ceruzkou č. 1 alebo 2 pre zvýraznenie.
Nezabudni, že pri konštrukčných úlohách je najdôležitejšia presnosť!
skúška správnosti:
6. Preveríme si meraním, či sa niekde nestala chyba a či sú dodržané všetky podmienky zadania. Pravítkom odmeriame dĺžku zadanej strany, uhlomerom veľkosti zadaných uhlov a výsledky merania zapíšeme. Nemeriame prvky, ktoré neboli zadané, lebo ich nemáme s čím porovnať. Skúška správnosti sa nerobí pre spokojnosť učiteľa, ale pre istotu toho, kto úlohu riešil.
/AB/=8 cm
/∢BAC/=α=45°
/∢ABC/=β=60°
záver:
7. Do záveru úlohy celou vetou napíšeme počet riešení v rovine alebo polrovine a vymenujeme ich.
Úloha má 1 riešenia v polrovine ABC: ▵ABC.
Poznámka na záver: pri písomných prácach a školských úlohách má zväčša každá časť príkladu svoje bodové ohodnotenie, preto je dobré nič neodfláknuť a všetko podrobne čitateľne zapisovať (aj prípadné bočné výpočty, aby učiteľ videl, akými postupmi žiak dospel k nejakému výsledku).
Ešte lepšie vysvetlené než od učitelky
Evča ty si král tak to má byť diki
Takto sa to robí je to výborné
Je to velmi zle napisane, absolutne tomu nechapem:(
Konečne tomu chápem, diki Evča
pomohlo s domacou