Zmení sa reklama potravín pre deti

(dm), redakcia 3
Hladne dievcatko

Keď zapneme televízor deťom, nevyhneme sa popri rozprávkach a inom vysielaní pre deti reklamám na výrobky, ktoré výrobcovia propagujú s cieľom zarobiť. Kritériá zdravej výživy tu neplatia. Reklamy sú pútavé a odhovoriť dieťa v obchode od kúpy rôznych presladených zafarbených „multivitamínových“ nápojov či kadejakých sladkostí, ktoré videlo v telke, je veľmi náročné. Zdá sa, že svitá na lepšie časy. Zmení sa reklama potravín pre deti!

Deti sú tučné!

A za to môže – nielen – reklama. Tá je len jedným z faktorov, ktoré ovplyvňujú stravovacie návyky. K ďalším, ktoré majú oveľa väčší vplyv na obezitu, patria chuť, cena, dostupnosť či typické potraviny a stravovacie zvyklosti v rodine. „Z dôvodu zhoršovania stavu výživy už v detskej populácii sa výrobcovia potravín zaviazali, že budú propagovať len tie výrobky, ktoré budú spĺňať špecifické nutričné kritériá založené na vedeckých dôkazoch, resp. odporúčaniach medzinárodne uznávaných organizácií, ako sú WHO, FAO a ďalšie,“ hovorí primárka II. detskej kliniky DFNsP a Lekárskej fakulty UK v Bratislave Anna Hlavatá.

V telke už len reklama na zdravé potraviny

Jedenásť potravinárskych výrobcov (Burger King, Coca-Cola, Danone, Ferrero, General Mills, Kellogg, Kraft, Mars, Nestlé, PepsiCo a Unilever) sa zaviazalo, že zmení spôsob reklamy zameranej na deti do dvanásť rokov. Aby sa predišlo nedorozumeniam a sporom, nebudú zadávať reklamu na potraviny a nápoje pre deti vôbec. Výnimku budú tvoriť výrobky, ktoré budú spĺňať špecifické nutričné kritériá založené na overených vedeckých dôkazoch alebo predpisoch pre oblasť výživy. Okrem schválených vzdelávacích programov a bez súhlasu rezortov školstva nebudú propagovať potraviny a nápoje ani na základných školách.

„Vítame túto iniciatívu. Sme presvedčení, že vďaka nej budú môcť rodičia efektívnejšie a citlivejšie propagovať svojim deťom zdravý životný štýl a pomôcť im vytvárať zdravé a vyvážené stravovacie návyky ktorá podporí u detí a rodín zdravší životný štýl,“ povedala riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska Jarmila Halgašová. Väčšina signatárov programu pôsobí aj na tuzemskom trhu, takže ich záväzok sa týka aj Slovenska.

Potravinárski výrobcovia týmto spôsobom podporili Európsku akčnú platformu pre výživu, fyzickú aktivitu a zdravie, ktorá predstavuje širokospektrálne fórum, ktoré v roku 2005 založil Markos Kyprianou, komisár EK pre ochranu zdravia a spotrebiteľa. „Jeho cieľom je rozvíjať aktivity v boji proti obezite, ktorá sa v dôsledku zlých stravovacích návykov, predovšetkým u detí, stáva vážnym populačným problémom,“ uviedla A. Hlavatá.

Zakázať reklamu na potraviny pre deti?

V rámci diskusie k tejto iniciatíve odzneli aj názory, že reklama na potraviny pre deti by sa mala zakázať úplne. Výrobcovia potravín sú však presvedčení, že ani deti nemôžu byť úplne izolované od komerčnej reality, v ktorej žijú. Je dôležité, aby si osvojovali kritické chápanie reklamy. Aj keď niektoré krajiny, napríklad Veľká Británia, „chránia“ deti pred reklamou na potraviny až do veku 16 rokov, existuje množstvo dôkazov, že dnešné 12-ročné detí už majú rozvinuté chápanie reklamy. Väčšina akademických štúdií uznáva, že v 12 rokoch majú deti vytvorené zákaznícke správanie, efektívne rozoznávajú reklamu, sú k nej schopné zaujať kritický postoj a uvedomiť si zámer reklamy presviedčať. Pre jej kritické vyhodnotenie už majú potrebné kognitívne nástroje.

Pomoc rodičom

Rozhodnutie zameriavať na deti do 12 rokov len reklamu na nutrične vyváženejšie výrobky by malo pomôcť rodičom aj deťom robiť z hľadiska výživy kvalitnejšie rozhodnutia. Kladieme si otázku, či sa dá o každom výrobku povedať, že je zdravý alebo nie. V rámci krajín EU pritom existujú veľké rozdiely v chápaní zdravej výživy a v stravovacích návykoch. Aj kvôli nim sa zatiaľ nedosiahla všeobecná zhoda. Existujú však národné a do určitej miery aj medzinárodné smernice, ktoré obsahujú údaje o odporúčaných denných výživových dávkach, stravovacích návykoch a životospráve. Ide však len o stravovacie odporúčania, ktoré nie sú vyšpecifikované pre konkrétne potraviny. Z tohto dôvodu sa výrobcovia potravín v EU Pledge programe zaviazali, že v prípade detí do 12 rokov budú propagovať len výrobky, ktoré budú spĺňať špecifické nutričné kritériá založené na vedeckých dôkazoch, resp. odporúčaniach medzinárodne uznávaných organizácií, ako sú WHO, FAO, USDA, IOM alebo EURODIET.

Vyvážená strava

Vo vyváženej strave zohrávajú svoju úlohu všetky potraviny. Preto ani nie je možné niektoré potraviny označiť ako principiálne „zdravé“ alebo „nezdravé“ bez toho, aby sa neprihliadlo na frekvenciu a objem ich konzumácie, ako aj na všeobecné a individuálne stravovacie návyky a životný štýl každého človeka. Prečo potom výrobcovia potravín súhlasili so zmenou skladby reklamy? Je to ich odpoveď na obavy spotrebiteľov. Chcú týmto spôsobom podporiť rodičov pri formovaní správnych stravovacích návykov a životného štýlu pre svoje deti, bez toho aby boli ovplyvňované reklamou.

Prečo len deti do dvanástich rokov?

Otázka však znie, prečo potom nezakázať reklamu na potraviny úplne? Reklama zohráva dôležitú úlohu pri vytváraní povedomia o produktoch a umožňuje zákazníkom rozhodnúť sa na základe informácií. Ani deti nemôžu byť úplne izolované od komerčnej reality, v ktorej žijú. Je však dôležité, aby si osvojovali kritické chápanie komerčnej komunikácie a vyrástli z nich spotrebitelia s rozhľadom. Rozhodnutie zameriavať na deti len reklamu týkajúcu sa nutrične vyváženejších výrobkov by malo pomôcť rodičom aj deťom robiť z hľadiska výživy kvalitnejšie rozhodnutia. Reklama bude aj naďalej potrebná pre informovanie spotrebiteľov o možnostiach ich výberu.


Potravinárska komora Slovenska je záujmovým združením právnických osôb, založeným v roku 2002 významnými potravinárskymi spoločnosťami pôsobiacimi v Slovenskej republike. Jej cieľom je spolupracovať pri obhajovaní spoločných záujmov potravinárskeho priemyslu na úrovni štátnych a mimovládnych inštitúcií a to nielen v Slovenskej republike, ale v rámci celej Európskej únie..
Hlavným poslaním Potravinárskej komory Slovenska je podpora rozvoja legislatívy, konkurencieschopnosti priemyslu, ochrana spotrebiteľa a životného prostredia, kvalita a bezpečnosť potravín, trvale udržateľný rozvoj potravinárskeho priemyslu a rovnako podpora a propagácia zdravého životného štýlu a vyváženej stravy.

Z tlačovej správy Potravinárskej komory Slovenska Dagmar Mozolová, redakcia.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (Žiadne hodnotenia)
Loading...

Komentáre k článku

  1. No jen tady neni rec ani o mleku, ani o vejcich. Ale o silenych produktech jako preslazena cola a rychle obcerstveni, ktere je v reklamach ukazovane jako neco „fun“ a „in“. A jiste i vy davate svym detem kapesne. Takze pod vlivem reklamy se snadno muze stat, ze pujdou s kamarady „na hranolky“. Rodic nemuze byt vsude a jako andel strazny a bdit nad stravovanim ditete za kazdych okolnosti. Jinak treba vubec nechapu, proc skoly dovoli mit ve svych prostorach automaty na preslazene napoje a vselijake cokoladky. Jiste, je to biznis. Ale jedine skola ma tu moc zabranit tomu, aby se v jejich prostorach takovehle produkty prodavali.

  2. Presne tak, ako píše Mirka T – ak sú vaše deti tučné, neviňte za to „nezdravé “ potraviny, ktoré propaguje reklama.Aj kedysi sa vypekalo, jedli koláče s „nezdravým“ cukrom – a bolo toľko tučných detí v populácii ?

    Nesúvisí to skôr s tým, že predtým to deti vybehali, vyšportovali, kým dnes väčšinu času presedia aj v škole, aj doma ?

     

    Najviac ma ale prekvapuje snaha urobiť vedu rozhodcom čo je zdravé a čo nie.

    Veda ako náboženstvo – to nie je dobrý nápad.Jej dogmy sa veľmi rýchlo menia.

    Sú také vajíčka zdravé ?

    Už 2x veda zmenila o nich o 180 stupňov svoje vyhlásenia a nikde nie je napísané, že to dnešné je správne.Može byť na ne reklama ?

    A je kravské mleko zdravé ?Môže byť v reklame ?

    Tu príde ešte väčší extrém totižto ako u koho ako kde smileAle možnože to bude ešte úplne inak.

    http://www.sme.sk/c/3681935/Mlieko-Pit-ci-nepit.html

  3. Ak je dieťa tučné, je na vine reklama na potraviny? Hlúposť, to by bolo jednoduché nájdenie vynníka a zbavenie sa zodpovednosti. Dieťa nepriberie len preto, že v TV videlo danú reklamu. Za stravovanie dieťaťa je zodpovedný rodič, predškolské a školské zariadenia. Rodičia sú hlavnými nákupcami potravín v domácnosti, takže čo oni kúpia, to deti jedia. Myslím si, že za obezitou nie je podpísané len nesprávne stravovanie ale charakter aktivít, ktoré dieťa vykonáva – či vo svojom voľnom čase športuje alebo sedí doma pri PC či TV. Aké pohybové aktivity organizujú školy? Organizujú krúžky cudzík jazykov, matematiky, náboženstva, vedomostné olympiády … , jednoducho veľa krúžkov kde dieťa sedí a počúva, ale koľko je v škole krúžkov, kde je dieťa aktívne v pohybe? Každá škola má telocvičňu, ktorá je prevažne využívaná len na hodinu telesnej výchovy, ale prečo sa tam neorganizujú šporotvé aktivity aj po ukončení vyučovania. Každé dieťa by uvítalo možnosť ísť si po vyučovaní zaskákaž na trampolíne, zahrať si bedminton… Škola si všíma deti, ktoré v nejakom športe vynikajú oproti ostatným a potom tieto deti posiela, aby ju reprezentovali na športových súťažiach a čo tie ostatné deti, ktoré patria medzi športový priemer, o tie už záujem nie je…

Pridaj komentár