ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
VýživaVýživa detí

Pitný režim dojčeného a nedojčeného dieťaťa

 Mária Kopčíková   12.06.2018   0

Koľko tekutín potrebuje dieťa a ako spoznám, že ich má dosť? Prečo sa starať o jeho pitný režim?

Ponúkam vám niekoľko faktov a tipov, ako zabezpečiť dostatočný pitný režim -  v tomto prípade najmä pre našich drobcov.

iStock

 

Prečo sa starať o pitný režim dieťatka

Nuž, pretože je jednou z najdôležitejších zásad zdravého životného štýlu vo všetkých vekových kategóriách. Voda je prostredím, v ktorom je rozpustené množstvo rozličných častíc a v ktorom prebiehajú procesy látkovej premeny organizmu. Potreba množstva vody sa s vekom mení úmerne s objemom vody v organizme.

Deti sú ohrozenou skupinou pokiaľ ide o dostatok tekutín, čím sú mladšie, tým sú zraniteľnejšie. Nutnosť starať sa o pitný režim dieťaťa vyplýva aj z toho, že dojčatá nevedia vyjadriť pocit smädu a staršie deti často v zápale hry pocit smädu potláčajú. Preto je potrebné pre deti vytvoriť podmienky - ponúkať ich, trocha myslieť za nich - počas celého dňa, doma aj v zariadeniach.

Koľko tekutín dieťa potrebuje

Dieťa v prvom polroku života by malo prijať denne približne 150 ml tekutín na 1 kg telesnej hmotnosti, v druhom polroku 100-120 ml, vo veku 2-3 roky 100 ml, u väčších detí sa potreba ďalej znižuje.

Toto množstvo okrem nápojov zahŕňa aj materské, či umelé mlieko, neskôr i polievky a potraviny bohaté na vodu, napr. ovocie a zelenina (voda tvorí približne 90% ich hmotnosti), jogurty a pod.

Množstvo tekutín, ktoré by dieťa malo prijať, je okrem jeho veku závislé od aktuálneho zdravotného stavu. V prípade choroby dieťa môže myť zvýšené nároky na príjem tekutín.

iStock

 

Dojčené deti

Treba dieťatku dávať čajík alebo vodu na pitie okrem materského mlieka? Musím dojčiť častejšie? Ako spoznám, že dieťa má dostatok tekutín?

Ak vy sama dodržiavate pitný režim, teda asi 3 litre tekutín denne, nemal by nastať žiadny problém s dostatočnou produkciou mliečka. Niekedy sa stane, že nás, paradoxne, nesmädí. Preto by sme si to, ako hospodárime s tekutinami, mali sleovať, brať so sebou fľašu s vodou všade kam ideme, sledovať, koľko sme počas dňa vypili.

Plne dojčené dieťa nepotrebuje prísun iných tekutín vo forme vody alebo čajov, pokiaľ im umožníte, aby sa napili z prsníka, keď si o to povedia. V horúcich dňoch to môže byť aj častejšie, než zvyčajne. Deti sa možno ohlásia o mliečko aj pomedzi normálne časy dojčenia. Troška si „pocuckajú“ predné mliečko, ktoré slúži  na uhasenie smädu a budú spokojné.

Niektoré deti na teplo reagujú tak, že sa cez deň hlásia menej často a vynahradia si pitie mliečka v noci. Nebuďte prekvapené takýmto správaním. Je to pomerne normálna reakcia na teplo. Viac si môžete prečítať v článku Dojčenie a leto.

iStock

 

Nedojčené deti

U nedojčených detí, ktoré sú kŕmené umelými formulami, sa odporúča pridávať ešte 50 – 70 ml vody/kg hmotnosti/deň.

Po začatí prikrmovania

Keď deťom začnete pridávať do jedálneho lístka tuhú stravu, treba zaradiť aj dostatočné množstvo tekutín, a to predovšetkým čistej vody, dojčenskej vody alebo čajov. Do čaju nepridávajte cukor a vzhľadom na alergie ani med.

Dieťa vo veku 1 až 3 roky

Dieťa okrem vody a mlieka pije aj ovocné džúsy, sirupy či zeleninové šťavy.  Keď kupujete sladené malinovky v obchode, všimnite si, čo všetko obsahujú – umelé farbivá, umelé sladidlá, konzervačné látky a rôzne ochucovadlá naozaj nie sú pre dieťa to pravé.

Thinkstock

 

Kedy zvýšiť príjem tekutín

Zvýšená potreba tekutín môže nastať pri chorobách, ktoré sprevádza zvýšená teplota, vracanie a hnačky, alebo v čase  horúčav, najmä na dovolenkách v prímorských alebo exotických krajinách. Nedostatok vody môže viesť k celkovému vysileniu organizmu a preto musíme deti s pitím ponúkať, nenechať to „len na nich“

Je vhodné dodržiavať isté zásady:

  • Piť rovnomerne v priebehu celého dňa, už od rána.
  • Nečakať na prejavy pocitu smädu, ktorý je už príznakom dehydratácie.
  • Základom pitného režimu má byť kvalitná čistá pitná voda.
  • Mlieko nie je nápoj na hasenie smädu, ale potravina.
  • Pri zvýšenej záťaži (zvýšená telesná aktivita, horúčky, horúce počasie, hnačky) sa musia straty tekutín priebežne dopĺňať, zvýšeným príjmom tekutín s vyváženým obsahom minerálnych látok.
  • Obmedziť konzumáciu silne perlivých vôd.
Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.2 z 5. Celkom 12 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité. 
Najčítanejšie
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Náš TIP
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised