7. – 9. mesačné bábätko: lezenie

Mgr.art Anna Sedlačková, ArtD. 0

V predošlom článku sme si povedali trochu viac k teórii vývinu pohybu u detí v druhom polroku ich života.

Často sa deti neodtláčajú striedavo rukami dozadu, precvičujú vysoký zdvih na rukách a prípadne si zdvihnú aj zadoček. Potom sa dlho pohupujú na štyroch a nevedia sa odhodlať na lezenie.

shutterstock

Toto je situácia, kde u dieťaťa dominuje symetrická organizácia pohybu – homologická a tá potláča tú ďalšiu, homolaterálnu. Keďže deti si netrénujú prenesenie váhy z jednej ruky na druhú, nemôžu to využiť pre pohyb dopredu v lezení. Tieto deti si vybudovali príliš veľkú stabilitu, ktorá im bráni v pohybe, ktorý vyžaduje určitý balančný risk.

Čo môžeme robiť?

V prvom rade budeme dieťatku dávať hračky zo strán tela, nie priamo pred neho. Najskôr bližšie k stredu, potom trochu viac. Dieťa sa začne stále viac a viac orientovať do strán a bude nútené riešiť prenášanie váhy. Budete vidieť ohyb chrbtice doprava a doľava ako aj pokrčenie nohy na stiahnutej strane. Teraz mu môžete jemne pritlažiť nožičku o zem a počkať, či sa odtlačí.

Dôležité! Umiestňujte dieťaťu hračky striedavo na obe strany. Je dôležité aby sa homolaterálne odtlačenie od rúk ako aj plazenie vyvinulo z oboch strán.

Ďalšou situáciou, s ktorou sa často stretávame je

plazivý pohyb, pri ktorom sa dieťa neodtláča od chodidla,

ale priťahuje sa rukami. V tomto prípade sú nohy pasívne. Tento spôsob pohybu nie je pre dieťa veľmi prínosný z niekoľkých dôvodov.

Jedným z dôvodov je pasivita dolných končatín. Tie sa pri homolaterálnom odtlačení od nôh („správne plazenie“) veľmi intenzívne posilňujú a dieťa vníma to, že pohybom nohy sa celé telo posúva dopredu, čo bude v zrelšej forme onedlho využívať pri chôdzi.

Druhým je naopak neprimerane preťažované rúk, čím sa najmä v ramenách vytvára príliš veľké napätie.

Podľa mojich skúseností sa deti u tohto typu plazenia priťahujú predlaktím a ruky majú v päsť, čo je znak toho, že tento pohyb vyžaduje extrémnu silu ramien. 

Čo môžeme robiť?

Dôležité je, aby sme pomohli deťom precítiť ich dolné končatiny spolu s panvou. Dobre im urobí jemné stláčanie kostí panvy, stehna, predkolenia a chodidla, chytenie v oblasti panvového dna a jemné vytriasanie, aby sa štruktúry panvového dna energetizovali.

Menej energie v osi tela, ale aj v dolných končatinách veľmi často súvisí s ochabnutosťou panvového dna. Preto je veľmi dobré dopriať deťom denne pohyb bez plienky.

Snažte sa uvoľniť pästičky dieťaťa v polohe na brušku hladením a kefkovaním. Podložte mu ruku pod hrudníček, aby ho mohlo lepšie precítiť a zdvihnúť sa vyššie na ruky.

Naše dieťatko sa plazí jednostranne

Tento pohyb ľahko rozoznáme, nakoľko pôsobí trochu nezvyčajne. Dieťa sa pri ňom odráža stále tou istou nohou, naťahuje sa za hračkou tou istou rukou a chrbátik má stále v rovnakom oblúčiku.

Tento spôsob pohybu sa objavuje veľmi často u detí, ktoré v mladšom veku viditeľne preferovali jednu stranu a ťažšie sa u nich zakladala symetria. Bližšie som o tom písala v období prvých troch mesiacov v časti o stredovej osi. Takéto deti sa väčšinou pozerajú na jednu stranu, aj pohyb ruky na tej strane býva živší.

Niekedy sa deti učia nové veci jednou stranou skôr ako druhou. Ak im nenásilne pripomíname druhú stranu postupne si ju sami pridajú.

Čo robiť v prípade, že naše dieťatko lezie asymetricky?

Jednou zo základných vecí je pomôcť dieťatku rozšíriť pohľad na druhú stranu tým, že mu budeme klásť hračky na druhú stranu. V prípade, že dieťa pri plazení krčí iba pravú nohu aj jeho pohľad bude viac vpravo a hračky bude uchopovať pravou rukou.

Ak mu položíte hračku doľava, preorganizuje svoju polohu zrkadlovo na opačnú stranu. Pre dieťa to nebýva ľahké sa orientovať na druhú stranu a preto to nebude chcieť robiť príliš dlho. Je dobré ho trošku povzbudiť a pripomenúť mu ľavú stranu tela jemnou masážou, hladením ručičky a masírovaním a uvoľňovaním ľavej nožičky, ktorá býva často príliš napätá. Prihovárajte sa mu zo strany, do ktorej sa menej orientuje.

Ak si zvykne sa hrať aj na druhej strane, môžete mu jemne pritlačiť chodidlo ľavej nohy o podlahu a počkať, kým zatlačí.

Často ostáva jednostranné plazenie aj po podnecovaní plazenia na druhú stranu. Aj napriek tomu táto stimulácia veľmi potrebná, nakoľko dieťa získa  orientáciu a kontrolu na opačnej strane tela, aj keď sa ňou neposunie, ale využije ju v iných pohybových situáciách (napr. lozenie po štyroch.

V prípade, že nepodnecujeme plazenie aj na druhú stranu sa často stáva, že dieťa nelozí po štyroch s oboma kolienkami na zemi, ale jednu nohu má na kolene a druhú, tú ktorá sa v plazení odtláčala, postavenú na chodidle a týmto prisúvaním sa pohybuje.

Pri jednostrannom plazení sú posilňované svaly chrbtice na jednej strane oveľa výraznejšie ako na druhej, čo môže byť jedným z faktorov neskoršej skoliózy, používaním druhej strany chrbtice v opačnom ohybe posilňuje ochabnuté svalstvo najprirodzenejšie.

Čo ak sa naše dieťa neplazí dopredu?

Často deti využívajú homolaterálnu organizáciu bez toho, aby sa prejavila v posune dopredu. Vedia však prenášať váhu z jednej strany na druhú  a pri hraní sa oprierajú jednou pokrčenou nohou o zem. Tá im pomáha k udržaniu stability na troch bodoch opory a preto sa môžu naťahovať a hrať voľnou rukou.

Silnejšie zatlačenie nohy ich vynesie na štyri a naštartuje lozenie po štyroch.

V budúcej časti sa budeme venovať problematike samostatného sedu.

Foto: isifa.com

V prípade, by ste sa radi poradili o plazení vášho dieťatka alebo iných pohybových otázkach, využite naše individuálne konzultácie. Info www.babyfit.sk, alebo mi môžete adresovať priame otázky na adresu anka(at)babyfit.sk.

 

Seriál článkov Anky Sedláčkovej o psychomotorickom vývine v prvom roku života: 

Šestonedelie – obdobie vylaďovania

Prvé tri mesiace

Prvé tri mesiace – pohyb a poloha

Obdobie 4. – 6. mesiaca – najharmonickejšie  v 1. roku bábätka

Obdobie 4. – 6. mesiaca – pretáčanie z bruška na chrbátik

Obdobie 4. – 6. mesiaca – dieťatko by malo byť v polohe na brušku spokojné a aktívne

Obdobie 4. – 6. mesiaca – hračky a hry

Keď bábätku nejde pretáčať sa z chrbátika na bruško

7 – 9. mesačné bábätko: plazenie

7 – 9. mesačné bábätko: lezenie

7 – 9. mesačné bábätko: sedenie

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (17 hlasov, priemerne: 4,60 z 5)
Loading...
Author image

Mgr.art Anna Sedlačková, ArtD.

Mgr. Art Anna Sedláčková, ArtD., Pedagóg vývinového pohybu IDME v systeme BMC, Babyfit o.z., www.babyfit.sk, napísala pre www.babetko.sk   sériu článkov o psychomotorickom vývine .

články autora...

Pridaj komentár