Obdobie 4. – 6. mesiaca: dieťatko by malo byť v polohe na brušku spokojné a aktívne

Mgr.art Anna Sedlačková, ArtD. 0

V období druhého trimestra sa polohovanie na brušku stáva pre dieťa súčasťou aktívneho hrania. Je dôležité si uvedomiť, že počas týchto troch mesiacov sa polohovanie na brušku kvalitatívne zmení.

Znamená to, že polohovanie na brušku v 4. mesiaci je na predlaktiach s ťažiskom v oblasti spodnej časti hrudnej kosti a v 6. mesiaci sa deti väčšinou podopierajú na otvorených dlaniach s vystretými rukami a ťažiskom pod pupkom. To znamená, že svoju váhu presúvajú viac a viac do panvy, čo neskôr vyústi do zdvihnutia panvy nad zem v polohe na štyroch.

Toto je ideálna situácia.

Čo však robiť vtedy, keď naše bábätko prejavuje v polohe na brušku nevôľu a nespokojnosť?

Skôr ako začnem rozoberať situácie, kedy vzniká na brušku nepohodlie, chcem pripomenúť, že pohoha na brušku principiálne nemá byť pre dieťa nepríjemná, naopak, na brušku sa lepšie orientuje v priestore okolo seba, kontaktuje sa so zemou, od ktorej sa môže odtláčať, koncentruje sa samé na seba, objavuje svoju silu. Je to pre dieťa fyziologická poloha. Nemali by sme na dieťa prenášať svoje skúsenosti z cvičenia na bruchu, kedy nás bolí chrbát a ramená. Toto u dieťaťa nie je problém, ono to postupne trénuje  a prirodzene posilňuje.

Pozrime sa, aké môžu byť príčiny toho, že sa dieťa na brušku necíti dobre:

  • reflux
  • nepríjemné vnemy v oblasti pupka – bruška,
  • nevhodné používanie – nevhodná poloha, používanie tela,
  • traumatizujúce zážitky spojené s prednou časťou tela napr. operačné zákroky apod.

Ak sa dieťa v polohe na brušku necíti dobre, môžeme pozorovať niekoľko vecí, ktoré nám pomôžu porozumieť situácii:

  • Dieťa sa v polohe na brušku neopiera rukami o zem.
  • Jedna ruka sa opiera inak ako druhá.
  • Dieťa má predkolenia zdvihnuté od zeme, nekopká do podložky.
  • Dieťa okolo 5 – 6. mesiaca a viac, má v polohe na brušku ruky v pästičkách.

Najčastejšou príčinou nepohody dieťaťa na brušku je to, že dieťa sa v polohe na brušku neopiera rukami o zem, ale drží polohu chrbtom. Vidíme, že hlava aj kostrč (spodná časť panvy) sú zdvihnuté a dieťa balansuje na hrudníčku.

Príčinu nepohody vám pomôže pochopiť vlastná skúsenosť.

Ak si takúto polohu sami vyskúšate, skoro zistíte, prečo tam vaše dieťatko dlho nevydrží. Po prvé je to poloha veľmi namáhavá, po druhé nám neponúka výhľad do priestoru a preto ani žiadnu možnosť kontaktu a pozorovania, alebo aktivít.

Ak si však položíte predlaktia na zem a zatlačíte rukami do zeme, dostanete sa do príjemnejšej polohy, ruky vytvárajú symetrickú stabilitu a chrbtica nenesie až také veľké napätie, hlava sa môže začať pohybovať , pozorovať, komunikovať.

Ako pomôcť deťom opierať sa o ruky

Dotknite sa ručičiek bábätka, ak ich má pri zemi a jemne mu ich pritlačte na podložku. 

V prípade, že sa neobjaví žiadna reakcia, podložte bábätku vašu ruku pod hrudníček, jemne a mäkko. Hrudníček nedvíhajte, ale uvoľnite si ruku na zem a nechajte váhu hrudníka na nej spočívať. Po chvíľke pocítite aktivitu v oblasti hrudníka ako aj uvoľnenie ramenného pletenca, opretie a odtlačenie predlaktí a rúk od podložky. Ak sú ruky stále nad podložkou, postupne sa ich dotknite.

Ak ani to nepomáha, treba sa prísť poradiť na individuálnu konzultáciu.

Ak má dieťatko ručičky vzadu za chrbtom, podloženie hrudníčka je účinný spôsob, ako mu pomôcť.

Táto kondícia však svedčí o nevyváženom zastúpení flexie a extenzie tela, o dominantnej extenzii (podrobnejšie spomínaná v časti 4. – 6. mesiac 1. časť) a je dobré ju riešiť komplexnejšie polohovaním aj pohybom.

U niektorých detí vidíme, že sa jedna ruka opiera inak ako druhá. Väčšinou je jedna vystretá a druhá pokrčená. Tieto deti sa často pretáčajú najskôr z bruška na chrbátik ako z chrbátika na bruško, z dôvodu nevyváženej polohy na brušku, ktorá ich prevažuje na stranu viac pokrčenej ruky. Tieto deti  majú preferenciu v používaní jednej stane tela. (Viac o tejto problematike nájdete v časti 1. – 3. mesiac).

Skúste podložiť dieťatku ruku pod najvyššie miesto trupu, ktoré sa dotýka podložky a pozorujte, či mu pomáha zreorganizovať polohu.  Môžete skúsiť jemne uvoľniť vystretú ručičku tak, aby boli obe pokrčené a spočívali predlaktím na podložke (jemne pokrúžte ramenom a lakťom).

Niekedy naše dieťatko ostáva stále opreté o predlaktia a nedvíha sa vyššie (okolo 5. – 6. mesiaca)

Všimnite si, či dieťatko v polohe na brušku kopká chodidlami o podložku, alebo má nohy od kolien stále zdvihnuté.

Pri kopkaní, resp. opieraní chodidiel do podlahy dieťa zatláča a protisila prechádza celou chrbticou do hlavy a rúk, tonizuje ich a tým dieťa získava silu a priestor na vyšší zdvih hlavy a odtlačenie – dopnutie rúk.

Pomôžte dieťatku nájsť nohami podložku. Môžete mu ich jemne priblížiť k zemi alebo môžete skúsiť podložiť pod chodidlá materiál, ktorý šuští, vhodný je napr. mikroténový sáčok. Dieťa zistí, že kopnutím o zem sa objaví šušťavý zvuk a začne situáciu viac skúmať. V prípade, že sa dieťa zvuku ľaká, musíte hľadať iný spôsob. Nikdy nepracujeme v situácii, ktorá vyvoláva u dieťaťa strach.

Ďalším dôvodom, prečo sa deti nemôžu zdvihnúť z predlaktia vyššie, sú ruky zavreté v päsť. Odtlačenie z ručičiek v polohe na brušku má svoju postupnosť. V prvých týždňoch a mesiacoch má dieťa hlavu položenú na zemi alebo ju zdvíha iba mierne nad zem v otočení hlavy. Ruky sú položené na zemi predlaktiami a pästičky sú opreté o malíčkové hrany.

Prvotné posilňovanie ramenného pletenca sa deje cez malíčkovú hranu k hrotu lopatky. Postupne sa prenáša opora z malíčkovej hrany smerom k palcovej hrane so súčasným otváraním dlane. Sila z palcovej hrany prechádza na prednú stranu ramenného pletenca, čo sa prejaví vo vysokom zdvihu dieťaťa nad podložku a otvoreným hrudníkom.

Preto deti, ktoré majú veľmi dlho zovreté ruky v päste majú problém zdvihnúť sa vyššie na ruky, čo sa neskôr môže prejaviť v ťažkostiach pri lození po štyroch.

Hlaďte dieťaťu ruky kefkou a potom mu podopriťe spodnú časť hrudníčka resp. pupček. Môžete skúšať obe akcie  naraz.

Vo všeobecnosti venujte otvoreniu ručičiek veľkú pozornosť. Hlaďte deťom ručičky nielen kefkami, ale aj iným dotykovo rôznorodým materiálom a vnímajte ich reakcie.

Materiál pripravila Mgr. Anna Sedlačková ArtD., občianske združenie Babyfit,www.babyfit.sk

V prípade konzultácií v oblasti pohybového vývinu kontaktujte babyfit@babyfit.sk, anka@babyfit.sk

Seriál článkov Anky Sedláčkovej o psychomotorickom vývine v prvom roku života: 

Šestonedelie – obdobie vylaďovania

Prvé tri mesiace

Prvé tri mesiace – pohyb a poloha

Obdobie 4. – 6. mesiaca – najharmonickejšie  v 1. roku bábätka

Obdobie 4. – 6. mesiaca – pretáčanie z bruška na chrbátik

Obdobie 4. – 6. mesiaca – dieťatko by malo byť v polohe na brušku spokojné a aktívne

Obdobie 4. – 6. mesiaca – hračky a hry

Keď bábätku nejde pretáčať sa z chrbátika na bruško

7 – 9. mesačné bábätko: plazenie

7 – 9. mesačné bábätko: lezenie

7 – 9. mesačné bábätko: sedenie

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (7 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Mgr.art Anna Sedlačková, ArtD.

Mgr. Art Anna Sedláčková, ArtD., Pedagóg vývinového pohybu IDME v systeme BMC, Babyfit o.z., www.babyfit.sk, napísala pre www.babetko.sk   sériu článkov o psychomotorickom vývine .

články autora...

Pridaj komentár