7. – 9. mesačné bábätko: plazenie

Mgr.art Anna Sedlačková, ArtD. 1

Deti sa nám v tomto období začínajú stále viac a viac podobať. Začínajú si sami sadať a sedia ako my. Vedia sa posunúť v priestore a zobrať si to, čo chcú. Začínajú nám rozumieť. Jedia tuhú stravu, skoro tak ako my. Podaktoré sa už ku koncu tohto obdobia vedia aj postaviť. Celkom tak ako my, dospelí.

Pohyb do priestoru  plazenie, lezenie, vertikalizácia

Keď rozmýšľam, čo dôležité si z tohto obdobia vybavujem, zisťujem, že je toho naozaj veľa. Pohyb, ale aj ostatné prejavy malého človeka sa stávajú komplexnejšími.

Čo sa týka hrubej motoriky, dieťa sa v tomto období začína pohybovať v priestore dopredu plazením a lezením po štyroch, ale aj do vertikály samostatným sedením.

Už naše polročné bábätko nás pripravuje na to, že mu čoskoro priestor jeho ležoviska nebude stačiť. Deti sú väčšinou na brušku, vysoko sa dvíhajú na ručičkách alebo ručičky a nožičky zdvihnú a robia lietadielko. Niektoré už trochu podvihnú aj zadoček  nad zem. Tiež sa začínajú naťahovať za hračkami jednou rukou, pričom nôžku na rovnakej strane pokrčia. Takto sa otočia po kruhu na jednu alebo druhú stranu. Ak zistia, že sa môžu odtlačiť od chodidielka pokrčenej nohy, objavia plazenie.

Plazenie

Plazenie je zaujímavý moment vo vývine dieťatka, ktorý je akosi opomínaný pediatrami a inými lekármi. Väčšinou nás zaujíma či dieťa lezie po štyroch (žiaľ niekedy ani to nie), sedí alebo chodí.

Vo svojej praxi som sa stretla s dieťatkom, ktoré už samostatne chodilo, ale mamička ho musela postaviť, lebo jediné, čo vedelo urobiť samostatne bolo pretočenie z chrbátika na bruško. Čiže 14 mesačné dieťa, ktoré mama musela posadiť a postaviť.

Pri chôdzi jej musela byť stále v pätách, lebo malá padala dozadu, nakoľko nevedela pokrčiť nohy a znížiť svoje ťažisko – jednoducho v procese svojho vývinu nemala príležitosť sa naučiť padať. 

Na tomto príklade vidíme, že aj keď dieťatko vedelo samo urobiť niekoľko krokov, neprinieslo mu to očakávanú samostatnosť, lebo jej chýbalo niekoľko veľmi dôležitých medzikrokov, ktoré za ňu museli urobiť iní (posadiť, postaviť, posadiť zo stoja na zemi a pod.).

A práve jedným z takýchto medzikrokov je plazenie.

Opäť trochu teórie

Proces vývinu ako aj vývinu pohybu môžeme vnímať z rôznych hľadísk.

Jedným z nich je zrenie nervovej sústavy prostredníctvom základných neurologických vzorcov. Tie vychádzajú z vrodených potenciálnych vzorcov pohybu v nervovej sústave z fylogenetickej (evolučného vývinu v zvieracej ríši) a ontogenetickej (vývinový progres dieťaťa) perspektívy.

Tieto vzorce sú veľmi prínosné v pozorovaní vývinu pohybu u dieťaťa ako aj v situáciách, keď sa plynulý vývin zadrhne. V systéme Body – Mind Centering® je štúdium a stelesnenie základných pohybových vzorcov dôležitou súčasťou vzdelávacej ako aj terapeutickej práce s deťmi aj s dospelými.

Pre jednoduchosť uvádzam iba tzv. vertebrálne vzorce, ktoré môžeme priamo pozorovať u dieťaťa v prvom roku života. Sú to: spinálny, homologický, homolaterálny a kontralaterálny. Každý z nich má špecifické miesto, kde pohyb začína a ako sa šíri cez telo.

  • Spinálny pohyb začína hlavou a šíri sa cez chrbticu smerom ku kostrči alebo kostrčou a šíri sa chrbticou k hlave. Jasným prejavom spinálneho vzorca je pretáčanie, ktorému sme sa bližšie venovali v časti 4. – 6- mesiacov.
  • Homologický vzorec pohybu začína v oboch rukách (dlaniach) a šíri sa smerom k obom nohám (chodidlám) alebo v oboch chodidlách a šíri sa k obom rukám. S ním sme sa stretli tiež v predchádzajúcom vekovom období, kedy sme hovorili o polohe na brušku. Ide o naše ľudovo povedané „pasenie koníčkov“ – zdvih na rukách v polohe na brušku.
  • Ďalší zo vzorcov je homolaterálny vzorec, kedy pohyb začína jednou rukou (dlaňou) a šíri sa do nohy (chodidla) na tej istej strane, resp. začína chodidlom jednej nohy a šíri sa k ruke na rovnakej strane. Jeho najľahšie rozoznateľným prejavom je plazenie.
  • Posledným vzorcom je vzorec kontralaterálny, kde pohyb začína natiahnutím sa jednej ruky do priestoru (v polohe na štyroch) a pokračuje k opačnej nohe (tá sa predĺži) resp. natiahnutím nohy vzad pričom pohyb prechádza k opačnej ruke (predĺži sa). Príkladom tohto vzorca je lozenie po štyroch.

Toto je základný repertoár pohybových koordinácií pre pohyb do priestoru, ktorý sa postupne rozvíja na vyšších úrovniach (v stoji, v skokoch), ako aj vzájomným kombinovaním jednotlivých vzorcov (napr. ak vyskočíme a pritom sa vo vzduchu otočíme).

Aby to však nebolo také jednoduché objavujú sa tu dva možné spôsoby ako sa pohyb začína. Jeden je spôsobom odtlačenia sa od prekážky, najčastejšie od zeme a druhý spôsobom natiahnutia končatín do priestoru.

Najviditeľnejším prejavom základných neurologických vzorcov je síce pohyb dieťaťa do priestoru, ale práve neurologické dráhy týchto koordinácií súvisia s nervovou aktivitou centier ovplyvňujúcich koncentráciu, reč, grafomotoriku a pod. Každý so základných neurologických vzorcov súvisí aj s určitým psychickým nastavením. Každý z nás má potenciál všetkých neurologických vzorcov, aj keď nie u každého sa všetky spontánne prejavia. Pri vhodných podmienkach a podnetoch ich môžeme pomôcť otvoriť pre každého, či už pre malé dieťa alebo dospelého.

 

Plazenie súvisí s prenášaním váhy

z jednej polovice tela na druhú a s vnímaním každej polovice samostatne. To súvisí s rozdielnym používaním pravej a ľavej strany, pravej a ľavej ruky, pravej a ľavej nohy.

V predchádzajúcom období bolo veľmi dôležité aby si dieťa vybudovalo silné vnímanie symetrie, čo sa prejavuje napríklad v uchopovaní hračky do oboch rúk naraz, zdvíhaní oboch nôh naraz, chytaním si kolienok a chodidiel oboma rukami, odtlačením sa od oboch rúk.

Takto dobre vyvinutá symetria dáva predpoklad pre pohyb asymetrický, kedy každá polovica tela plní inú funkciu. Pod plazením si predstavujeme posun dopredu na spôsob jašterice. Pohybov, ktoré súvisia s homolaterálnou organizáciou je však viac.

Jedným z veľmi dôležitých je posúvanie sa dozadu odtláčaním od rúk, pričom telo sa jemne vychyľuje ako stierač na aute. To vychyľovanie je prejavom toho, že jedna ruka zatláča viac ako druhá. Práve tento pohyb dozadu uvoľňuje pohyb kostrče do strán, čo neskôr pri opretí pokrčeného chodidla o zem umožní posun dopredu.

Posun dozadu u dieťatka býva často spojený s určitou frustráciou, pretože jeho vnímanie je nasmerované dopredu – pravdepodobne by rado niečo dočiahlo.

Často sa deti vedia odtlačiť striedavo od oboch rúk, ale nevedia si oprieť chodidlo o zem a odtlačiť sa. Ak im pomôžeme jemne oprieť chodidlo palcom o zem, veľmi rýchlo zacítime ako sa celá nožička zaktivizuje a dieťa sa jemne posunie dopredu.

Pozor, dieťa dopredu neposúvame, iba mu pomáhame nájsť miesto opretia na odtlačenie.

V prípade, by ste sa radi poradili o plazení vášho dieťatka alebo iných pohybových otázkach, využite naše individuálne konzultácie. Info www.babyfit.sk, alebo mi môžete adresovať priame otázky na adresu anka(at)babyfit.sk.

Seriál článkov Anky Sedláčkovej o psychomotorickom vývine v prvom roku života: 

Šestonedelie – obdobie vylaďovania

Prvé tri mesiace

Prvé tri mesiace – pohyb a poloha

Obdobie 4. – 6. mesiaca – najharmonickejšie  v 1. roku bábätka

Obdobie 4. – 6. mesiaca – pretáčanie z bruška na chrbátik

Obdobie 4. – 6. mesiaca – dieťatko by malo byť v polohe na brušku spokojné a aktívne

Obdobie 4. – 6. mesiaca – hračky a hry

Keď bábätku nejde pretáčať sa z chrbátika na bruško

7 – 9. mesačné bábätko: plazenie

7 – 9. mesačné bábätko: lezenie

7 – 9. mesačné bábätko: sedenie

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (14 hlasov, priemerne: 4,60 z 5)
Loading...
Author image

Mgr.art Anna Sedlačková, ArtD.

Mgr. Art Anna Sedláčková, ArtD., Pedagóg vývinového pohybu IDME v systeme BMC, Babyfit o.z., www.babyfit.sk, napísala pre www.babetko.sk   sériu článkov o psychomotorickom vývine .

články autora...

Komentáre k článku

  1. Náš malý má akurát 9 mesiacov, tesne po dovŕšení 8mesiaca sa prvýkrát postavil a už robí riadne kroky s oporou. Jeho motorika bola prvý polrok opozdená o mesiac a teraz to asi dobieha smile 7 mesačný sa začal plaziť, ale nie symetricky, ako píšete. Jednu nohu sme nazvali „odrážačka“, druhú „kormidlo“, lebo to tak zaujímavo vyzeralo. A ručičky tiež, jedna zložená pod hrudníkom priečne, druhá pred sebou, paralelne a posúval sa oboma rukami naraz. Na kolienka sa síce ťahal už vtedy ale na parketách sa mu šmýkalo a rýchlejšie to bolo predsa týmto super plaziacim štýlom. Ale už v 8 a pol mesiaci začal aj štvornožkovať. Avšak sám rovno ešte nesedí, ani sa neposadí… Ale ani neobsedí, musí byť stále v pohybe. Pekne sedí, len keď sa niečoho chytí (v jedálenskej stoličke, v kočíku). A s tým padaním, to prvé týždne bolo desné, padal ako lata, rovno na hlavu!! Ale už sa to naučil a zadok „to istí“, či kolienka. Aj vie pekne zliezť zo stoja aby sa mohol „preplaziť“ inam. Zaujímavý článok.

Pridaj komentár