Vývinové štádiá reči

Mgr. Červenková Valéria, logopéd 23

Poznámka pre rodičov: v nasledujúcich tabuľkách možno nájsť orientačné údaje o rečovom vývine dieťaťa.

Podčiarkujem slovo “orientačné”, lebo isté odchýlky od priemeru ešte neznamenajú patológiu.

Aj v prípade výraznejších odchýlok môže ísť o “fyziologicky” oneskorený vývin reči (napr. zdedený rodinný znak – “veď aj jeho tatko začal rozprávať až neskôr!”).

Vývinové štádiá reči

Rozrozprávanie sa

V odbornej literatúre sa za magickú hranicu “rozrozprávania sa” pokladá tretí rok života dieťaťa. Ak nachádzate u svojho dieťaťa v porovnaní s tabuľkou oneskorenie vývinu jeho rečových schopností a máte určité pochybnosti, môžete sa obrátiť na najbližšieho logopéda, ktorý Vám poradí zásady správnej stimulácie rečového vývinu v závislosti od momentálnej (dosiahnutej) úrovne reči dieťaťa a úrovne, na ktorej by sa malo nachádzať.

1. Obdobie pragmatizácie (novorodeniatko1. rok):

0 – 3. týždeň:

reflexný krik – je nápadný jednotvárnosťou výšky a farby hlasu. Pripomína hlásku medzi a a e;

3. týždeň:

reakcia sacími pohybmi na hlas matky. K nonverbálnym komunikačným procesom medzi dieťaťom a matkou patrí aj kojenie a taktilná (dotyková) stimulácia;

6. týždeň:

emocionálny krik (vyjadrovanie pocitov);

2.–3. mesiac:

– okolo 3. mesiaca sa z “kričania” stáva “privolávanie” – komunikačný krik; pudové džavotanie – hra dieťaťa s rečovými orgánmi, bez sluchovej kontroly (aj nepočujúce deti); hrkútanie;

3.-4. mesiac:

– odpovedanie hrkútaním na prihováranie matky; dieťa začína hľadať očami zdroj zvuku;

4.-5. mesiac:

– reakcia na zvukové zafarbenie hlasu (najmä matky);

6.-8. mesiac:

napodobňujúce džavotanie foném materinského jazyka – zapojenie sluchovej, ale aj zrakovej kontroly – známky vyššej nervovej sústavy;

10. mesiac:

“rozumenie” reči (na prvosignálovej úrovni) – správna, zvyčajne motorická reakcia na pokyny, inštrukcie, zákazy a pod.;- experimentácia so zvukmi.

2. Obdobie sémantizácie (prvýdruhý rok):

jeden rok:

jednoslovné vety – s rôznou intonáciou v závislosti od emocionálno-vôľového zámeru, často tvorené duplikáciou jednoduchých slabík; dieťa na požiadanie ukáže niektoré časti tela;

1 – 1,5 roka:

– určitým hláskam dáva komunikačnú funkciu, výrazné zapojenie prozodických faktorov reči (tempo, dynamika, melódia a pod.); ešte stále má veľký význam neverbálno-predverbálna forma komunikácie; 3 typy jednoslovných viet – oznámenie, otázka, žiadosť; pasívny slovník vysoko prevláda nad aktívnym;

18 mesiacov – 2 roky:

– dieťa objavuje hovorenie ako činnosť, “hrá sa” so slovami; prvý vek otázok – Čo je to?, Kto je to?; dvojslovné vety tvorené telegrafickým štýlom (slová sa priraďujú bez ohýbania jedno za druhým); polovicu verbálnej produkcie tvoria podstatné mená; slovná zásoba je asi 200 slov; ukáže časti tela aj na iných, na bábike.

3. Obdobie lexémizácie (druhýtretí rok):

2 – 2,5 roka:

– dieťa začína pozvoľna ohýbať slová, vníma a diferencuje dištinktívne znaky niektorých foném z hľadiska znelosti, spôsobu a miesta artikulácie; rozumie zápornému tvrdeniu (nie, teraz nie); poslúchne jednoduchý príkaz (“Prines kocku”); uprednostňuje verbálnu formu komunikácie; začína tvoriť viacslovné vety; pri komunikačnom neúspechu je frustrované (ak mu nerozumejú alebo nemajú čas na komunikáciu s ním – súvisí s obdobím detského vzdoru?);

2,5 – 3. rok:

– zvyčajne dokáže povedať svoje meno a priezvisko; chápe pojmy “ja – moje”, rozdiel typu “malý – veľký”; ovláda výslovnosť približne 2/3 samostatných spoluhlások; používa množné číslo; dokáže pochopiť svoju úlohu komunikačného partnera a reagovať v nej špecificky podľa konkrétnej situácie; chápe pomenovanie časových pojmov (deň – noc); pozná asi 1 000 slov; správne rozoznáva pohlavie (chlapec – dievča).

4. Obdobie gramatizácie (tretíštvrtý rok):

3.-3,5 rok:

– vie povedať mená svojich súrodencov; kvalitatívny pokrok v chápaní obsahu slov; tvorba tzv. vyšších pojmov (prechod na druhosignálnu úroveň), často je spojená s fyziologickými ťažkosťami v reči (nebezpečenstvo vzniku zajakavosti); druhý vek otázok – Prečo?, Kedy?; tvorba súvetí;

· 3,5-4. rok:

– markantné skvalitnenie morfologicko-syntaktickej roviny; reč bez výrazných dysgramatizmov; čoraz suverénnejšia tvorba antoným (protikladov);- reprodukcia riekaniek a krátkych básničiek; ovládanie 80% samostatných spoluhlások; začína rozpoznávať slovesný čas (hrám sa – hral som sa – budem sa hrať) a farby; schopnosť nielen nadviazať konverzáciu, ale aj snaha udržať ju.

5.Obdobie intelektualizácie (po štvrtom roku):

4.-5. rok:

– reč je z gramatického hľadiska správna; čoraz presnejšia je identifikácia farieb; ovládanie 1 500 – 2 000 slov; pretrvávanie nesprávnej výslovnosti tzv. ťažších hlások; výskyt všetkých slovných druhov v reči;

5.-6. rok:

– verbálny prejav sa vo všetkých jazykových rovinách čoraz viac približuje reči dospelých; vie vysvetliť použitie predmetov dennej spotreby; v správnom poradí realizuje aj pomerne dlhé príkazy; spontánne a súvisle dokáže rozprávať o rozličných udalostiach; zreprodukuje aj pomerne dlhú vetu; výslovnosť by mala byť správna, ak nejde o tzv. predĺženú fyziologickú dysláliu; pozná cca 2 500 – 3 000 slov;

po 6. roku:

– verbáln!y prejav obsahovo i zvukovo zodpovedá požiadavkám bežnej konverzácie; skvalitňovanie štylistickej stránky rečových prejavov, sémantickej a pragmatickej roviny jazyka; osvojovanie si prozodických nuansov jazyka; rozvoj regulačnej funkcie reči; osvojovanie grafickej podoby reči a cudzích jazykov.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (24 hlasov, priemerne: 3,90 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Dobry den. Moj syn ma 2 roky aj 5 mesiacov. Rozprava tiez podla mna malicko. Niektore dvojslabyčne povie, napr. včielka, ale tak po svojom. Z trojsklabičnych slov ako je kravička povie napriklad iba ička. Inak rozumie všetkému. Začala som sa ho viac pytať a vyslovene čakám, kým mi odpovie aspoň „ano“. Mam pocit, ze rozprava rovnako, ako pred rokom ked sme ho ucili ako robi psicek – hau hau atd. Jeho rec sa nevyvija. Inak ma neoslovuje vobec mama, ani otca. Vety netvori vobec, maximalne povie slovo, ako papa, čím myslí papať. Je to nase prve dieta a v podstate sme malo v kontakte s inymi rodinami s detmi, tak som si dlho ani neuvedomila, ze vlastne by na tom recovo mal byt uz niekde inde.Odporucili by ste nam vyhladat logopeda? Dakujem pekne

  2. Zdravím, náš syn mal 3 roky teraz. Nerozumie vela vyznamom viet. Poď sem – rozumie, choď hajať rozumie, vyzuj sa – rozumie…..

    Ale ak sa ho spytam “ či je toto“?? Nevie odpovedať, iba zopakuje otázku. Moc nerozoráva ,iba si brble. Neobsedí, a okrem autíčok ho nič nezaujme. Učenie je ražké a mám pocit že stojíme na mieste. Nerozoráva vety a ťažko povie dobre nejaké slovo. Svoje meno vôbec, a ani nerozumie otazke, ako sa voláš. Rád sa mojká, vyhladava druhe deti. Miesto slova vlak, povie ši ši ši . Vie povedať asi len 30 slov a aj to tak na 80%. Napodobnit zvieratka vie. Hyperaktivny sa mi zda byt, porucha sustredemia a vada reči. Neartikuluje- rozorava cez zuby a ani sa mu moc nechce napodobnovat mna. Inak spi pekne a sam v izbe na postely. Bicyklovat nevie, nechape pointe pedálu, že keď stlačí tak pojde. Logopedičky sme mali 2, a obe povedali že oni nezhodnocuju co dieťaťu je. Iba sa snažia sním pracovať. Nerozumie vyznamu viet, a ani otazkam. „Moja mama“ povie a aj pohladka,

  3. no,

    zienky pridavam novy komentarik, po skoro 9 mesiacoch.. o najmladsom.. je na nom jasne vidiet rozdiel, oproti dvom, i ked sa vravi, ze sa nauci od starsich.. tym, ze starsim dvom 3,5 a 5,5 sa pusa nezatvori a bombarduju ma vetami a otazkami a odpovedami.. k tomu najmladsiem sa potom menej dostavam.. a aj ovela menej rozprava..naozaj minimum..i ked vsetko rozumie.. i ked citame knizocky a tak.. Ale problem vidim v prvom roku – a to od narodenia po cca 12 mes.. ma velky dopad na dalsi vyvin reci.. a celkovo..Rezim dna..a neustala komunikacia a opis vsetkeho.. Od zakladov sa to odvija… ten prvy rok je fakt dolezity.. Neutral

  4. Mirka,tak potom bude asi inde problém, neviem to posúdiť,lebo mám inú skúsenosť.Som učiteľka a stretla som sa naozaj s kadejakými prípadmi, uvidíš čo povie logopedička,my máme ešte jedno bábo dievčatko a čakám ako sa vyvinie reč jej,ked toho času na venovanie je pomerne menej ako pri synovi.Ale možno aj z toho počúvania, čo s ním narozprávam, niečo pochytí.Samozrejme neodsudzujem žiadnych rodičov,ale mám aj taku skúsenosť, že dieťa strčia pozerať televízor nech neotravuje a čudujú sa že ich dieťa povie len základné slová,ked vôbec to, alebo po česky, čo odpočuvalo z minimaxu.Mna len zarazila neurologička ,ked sme boli na kontrole v jednom roku, pretože syn bol rizikový, a pýtala sa ma koľko vie povedať slov, tak som hovorila, že tak asi šesť,tak my povedala, že to je strašne málo.no až som sa preľakla že čo??? málo??? v jednom roku???no ale po roku začal bľabotať a bľabotať a teraz sa koľko osmejeme, ked niečo zle povie, sám sa rehoce na sebe,jak sa mu to podarilo.A kamarátka zas dala dieťa do ohrádky a celý den okolo neho chodili, ale s ním nerozprávali a dnes jej dievčatko má viac ako 2 roky a nevie povedať skoro nič.Ale kamoška to pripisuje tomu, že oni rýchlo rozprávaju, tak nestíha reagovať.Tak som jej na to nič nehovorila,aby sa neurazila, ale aj to sú prípady.Samozrejme ťa viem pochopiť, keby naš nerozprával, tak by som určite skúšala všetko možné tak ako ty.No azda len ta log. pomôže potom daj vedieť čo ona na to.držte sa Razz

  5. barbušik, aj my sme to tak robili uz si pripadam ako pokazeny gramofon, no napriek tomu ma dieta 3 roky a velmi nerozprava, dokopy ma par slov. ja s manzelom sme zacali ako deti skoro rozpravat, cize nemame ani v rodine oneskoreny vyvyn reci ani nicoho. nemyslim si ze vzdy je to o pristupe rodicov, samozrejme da sa tym vela ovplyvnit ale nie vsetko.konecne nas vzala logopedicka takze v decembri mozme ist. je to problem vraj take male deti nespolupracuju. dcerka je inac velmi sikovna, chodi aj do skolky kde nema najmensi problem, len nerozprava. ktovie ako zacne ale dufame ze napriek tomu bude vsetko v poriadku, takze nevinte vzdy len rodicov.

  6. Dobrý deň,čítam tu že deti nechcu rozprávať,moj syn bude mať o týždeň 2r. a od roka debatuje a debatuje. V roku a pol začal skloňovať a teraz skladá krásne súvetia. je pravda, že ešte mu nejde výslovnosť písmenok, r, l,ale postupne sa účíme. Až si myslím či mu to nebude v budúcnosti na škodu, tým že začal tak rozumne rozprávať sme ho začali brať aj trochu dospelejšie a mysleli sme že aj tak ako rozpráva aj chápe, ale je ešte maličký a ten možoček ešte nechápe všetky súvislosti.

    Možno aj tým veľa rozpráva, že som neustále s ním rozprávala, básničkovala, spievala a hlavne sme nepozerali do roka a pol televízor,nakúpila som mu cdčka s rozprávkami na počúvanie,tam kde sú aj piesne a dramatizácia a počúvame dodnes.Čo sa týka však farieb neovláda ich ešte, ale deti 3_4 ročné sa v škôlke učia základné farby, tak prečo predbiehať,chceli by sme aby deti šli do škôlky už neskutočne múdre,nechajme ich však prirodzene sa vyvíjať a netrápme ich.samozrejme treba dávať podnety a hlavne sa veľa rozprávať,prezerať knižky,a budú kecať jedna básen

  7. dobry vecer,syn ma 2 roky 7 mesiacov..asi 3 mesiace sa da povedat ze „rozprava“,nieco vyslovi pekne,nieco je nezrozumitelne,nevie R,H mu robi problem.ale vravim je to kratko co sa rozrozpraval..ja som Slovenka,manzel je Cech,5 mesiacov zijeme v CR,aj tu planujeme zit.ja som na syna doteraz rozpravala Slovensky,manzel cesky-ibaze on pracuje mimo domu,nie je s nim nejak extra casto.chcem sa spytat ako mam na syna hovorit?cesky alebo slovensky? jeho rec je taka „obojaka“,neviem ci uz rozlisuje rozdielnost reci..skolku planujeme tak o 2 roky..dakujem za odpoved..

  8. Myslim, ze rozpravanie dietatka moze v znacnej miere ovplyvnit komunikacia s matky s dietatkom. Dietatko je potrebne uz od narodenia brat ako skoroseberovneho partnera, snazit sa s nim vsetko odkomunikovat. Stale sa s nim rozpravat. Poposovat mu kazdu cinnost, co robime. A vlemi dolezity je udrziavat co najviac ocny kontakt. Aby vedelo,ze to patri jemu.Zakazdym, ked niekto pride napr. na navstevu, alebo niekoho stretneme, zoznamit ho s dietatkom, navzajom predstavit. Taktiez je potrebne zacinat s velmi jedoduchymi a kratkymi vetami. 2-3 slovnymi.a postupne pridavat. A jednu vec opakovat dookola. Roznym sposobom. Aj 10 krat.. Napr.toto je auto. Je to auto. Tu je auto. Auto. Auto brm brm. Aaauu tooo.. Auto.Auto je cervene Je to auto?Kde je auto. Toto je auto.. ano?Je to Patkove auto? Je to tvoje auto.. Auto, auticko..a pod.A tiez je niekedy dobra prehnana gestikulacia. Priam recnicka..A pustanie pesniciek detskych na cd. „do nemoty“.. aj v aute.Vlastne stanice a tv programy vypustime z repertoaru.A najst si cas na hry s dietatkom napr. kolo kolo .. a pod.Minimalne 5x za den je minimum, co mu mozme dat. A samozrejme knizky.My sme citali od narodenia – primerane veku.Tod par skromnych rad ako som sla na mojich 3 syncekov /4,5 roka, 3,5 roka a 7mes./. Starsi dvaja napr. v roku a pol uz vedeli skoro vsetky farby. Spievali a recitoavli kvanta detskych pesniciek, riekaniek, a aj ceskych a dokonca aj anglickych z cd anglicitna od m. podhradskej.Napr. farby sme sa ucili tak, ze na semaforoch sme do nemoty opakovali ktora je cervena, ktora zelena. a potom sme sa doma hrali s hocicim zelenym a cervenym na stop alebo volno. a potom postupne ked to vedeli, tak aj dalsiu a neskor dalsiu farbu.. ako aj tak skoro vedeli pocitat do 10, za chvilu sa naucili aj do 20.Starsi da to naucil s tatom, ked slapali par krat v nemocnici na 9 te poschodie peso a pocitali schody po 10. alebo s krstnou a krstnym sa drzali za ruky a na 10- ty krok vyskok. Prostredny sa to naucil pri hre na schovku, kde sa stale musi ratat do 10.. a pod.. Akurat na najmladsieho mam najmenej casu :(( a prilezitosti pri ukecanych dvoch starsich..On ma 7 mes. a zatial vravi len Aaa, eje, g, deje. snad sa to rozbehne.. Drzim vsetkym palce.. A este jedna vec. Nebojte sa logopedicky. Moj najstarsi vedel vsetko pekne rozpravat, ako dospelak v 2,5, akurat mu neslo este K./R som neriesila, to prislo kratko na to samo/ a sla som s tym K k logopedicke. a za tyzden – dva sa ho hned naucil na zaklade cviceni, ktore nam dala. Vopred som ho nahovorila, ze ideme k tete, ktora je akoze super nasa kamoska a velmi zalta dobrucka teta, ktora popozera, aky ma krasny jazycek a ustocka..A tak sa s nou skamosil.Drzim palceky. Razz

  9. ja len reagujem na adu, mylit si cervenu a zelenu moze aj preto ze je farboslepy existuje farboslepost specialne na cervenu a zelenu. alebo si mozno len pletie nazvy…ja zas riesim ze dvojrocna dcerka rozprava len 4 slova a vymysla si posunky. asi navstivim logopedku

  10. zisiel by sa viac laicky jazyk clanku. AJ ked cudzim slovam v nom rozumiem, celkovo mi akosi unika pointa, cakala som skor viac prikladov, nez len odborny popis. smile

  11. Mám 18 mesačného syna a stále sa mu nechce rozprávať. Nechce po mne nič zopakovať ani ked si čítame knižky. Začal pozerávať aj rozprávky. Neviem, či robím niečo nesprávne pri rozvoji jeho reči? Alebo mám čakať a ono to príde? Poprosím Vás o radu.

  12. Tiež mam 3 ročnu dcerku,rozumie všetkemu ale hovoriť nechce.Už začiname mať strach,či vôbec začne hovoriť…Niektorí nas už začinaju posielať aj k logopedovi:-((ja sama začinam mať s toho strach,ale snad sa chytí,nakolko som počula že take deti zvyčajne začnu hovoriť same od seba,tak ja každy deň čakam kedy ta moja už konečne začne.Tiež som ju chcela učiť nemecky,ale kedže ešte nevie ani po slovensky tak je myslim nemecky zbytočne.čo by ste mi poradily dokedy sa da ešte čakať?čo sa tyka tej reči,kedy by sa už mala rozrozpravať?,snad sa to už prelomí,inač nas ten logoped važne neminie,ale ako vravím rozumie všetkemu..len už sa konečne chytiť toho rozpravania:-)

  13. Mam 21 mesacneho syna a mam pocit, ze v jeho veku by mal rozpravat omnoho viac. Musim povedat, ze rozprava niekedy v jednom kuse, ale vo vlastnom jazyku, ktory nedava zmysel. Rozumie vsak omnoho viac, napriklad tomu,ze sa ide papkat, spinkat a pocuvne jednoduche prikazy ako zdvihni, daj mi, hod do kosa a pod. Zijem a vychovavam syna v Anglicku od narodenia, ja s nim rozpravam len po slovensky (anglicky len zriedka) a manzel po anglicky. Komunikuje vacsinou vydavanim zvukov, napr ked vidi psa, haf haf, macku mna, kravu muu, ked vidi auto povie ti tit a podobne. Ked nieco chce ukaze alebo ma taha za ruku. Nechce sa velmi ucit novym slovam, teda neopakuje ich casto, napr pri citani knihy. Co ma mrzi, zatial neovlada ziadne slovenske slovo. Ocka oslovuje daddy, pri rozluceni povie bye, ked vidi ine babatko povie baby. Jeho slovna zasoba sa nerozvija vobec rychlo,podla toho co vsetko som o tom citala.Mala by som si robit starosti?Je pravda, ze dvojjazycne deti zacinaju rozpravat ovela neskor?Moze byt dieta zmatene alebo spomalene v recovom vyvyine pri kazdodennom pocuvani dvoch jazykov?

  14. Mám 2 – ročného syna a vobec nič nerozpráva. Komunikuje ukazovaním, alebo ma chytí za ruku a dotiahne ma tam, kde niečo chce, napr. do kuchyni pre čaj a pod. Stále opakuje iba KIKA, KAKI, KUKU, GUGU, JAJAJ, BABA… Ani mňa neosloví, ani tatka. Mám ho zobrať k logopédovi?

  15. Myslim si, ze vsetko ma svoj cas. Myslim, ze niekde som citala, ze az do troch rokov si rodic nemusi lamat hlavu ci ist alebo neist ku odbornikovi, pokial dieta nechce rozpravat, ale rozumie, chape vyrazy..Mam jednu znamu, jej dcera do troch rokov vobec nerozpravala a potom ako keby sa otrhla z retaze smile je ukecana ako tetka na trhu. Moj syn ide mat dva roky a tiez reaguje tak ako to opisuje Milan, az na to, ze asi ovlada viac slov..ako sa vola, kolko ma rokov, mesto kde byva, oslovenia rodiny a najblizsich kamaratov…zo zvierat povie asi len na hava havo a este na pandu – panda..to je tiez zvlastne, lebo podla mna je to tazke slovo. Ostatne pomenuva presne tak ako si opisal – muuu, huuu, mnau atd. Podla mna to netreba znasilnovat ani silit. Treba sa s dietatom vela rozpravat, citat, opisovat situacie, spievat, recitovat, odpovedat na jeho otazky, ale vela sa ho aj pytat..a ostatne nechat na neho. Inak, casto je to vela zabava smile napr.ked sa ho starka opytala: „A kto som ja?“ a on, ze “ tava“…samozrejme, nebolo to vedome, len si to trosku pomylil, lebo teraz je nasou najoblubenejsou knihou „Pestra priroda“. Vsetkych pozdravujem a prajem vela radosti s deturencami

  16. Mám neter, ktorá má 22 mesiacov a ešte vôbec nerozpráva. Z celých slov vie iba povedať mama, dokonca ani otca nevie osloviť výrazom ako apa, tato alebo podobne. Takisto ani nevie povedať základné slová ako babka, dedo, alebo lopta. Namiesto toho, aby rozprávala, používa neverbálnu komunikáciu, s ktorou vie ukázať takmer všetko, všetkému rozumie, ale nechce nič povedať, napr. keď povieme lietadielko, ona syčí, keď je hladná, tak povie ham, keď sa buchne au, na psa povie hau, na kravičku mú a podobne, ale nikdy nepovie to konkrétne slovo, ktoré povedať má. Prosím Vás, poraďte, či je to normálne a čo je potrebné robiť, či netreba vyhľadať odbornú pomoc.

  17. Rada by som vedela, co si myslite o vyucbe druheho jazyka u dietatka. Spomali to teda jeho napredovanie v uceni sa prveho jazyka, popletie ho to alebo si to ani neuvedomi a novu slovnu zasobu absorbuje. Kedy je najvohdnejsi vek na zaciatok vyucby? Dakujem.

  18. Mám švagrinú, ktorá žije v zahraničí a má 3,5 ročnú dcérku, ktorá ešte vôbec nerozpráva. V jej rodine sa rozpráva 3 jazykmi, zo začiatku boli všetci nadšení, že malá bude už od malička rozprávať 3 rečami. až teraz si začínajú uvedomovať, že malá s nimi komunikuje len posunkami , vydáva také nosové zvuky. uvažujú aj, že malú nechajú na určitý čas na Slovensku, aby sa už rozhovorila aspoň jednou rečou. Moja švagriná nastúpila pracovať ked mala malá len 10.mesicou a starala sa o ňu jedna pani. Ja mám 2.roč. syna a v poravnaní s ňou je môj syn až príliš „ukecaný“. kde sa stala chyba? mali sa s ňou rozprávať len jedným jazykom a neskoršie aj dalším?

  19. Milé mamičky, pozorne som si preštudovala tabuľku, ale môj synček sa ani trochu nepribližuje k takým šikovným deťom. Pomôžte mi. Samko má 2 roky a 5 mesiacov, veľmi málo rozpráva. Rozumie všetkému, čo má urobiť, ukázať ale

    povie veľmi málo. Rozozná blízku rodinu, kamarátov iba ukáže po mene, ale hovoriť sa mu nechce. Skúšala som básničky, riekanky a pod. Vždy keď ide spinkať po obede čítame rozprávku. Veľmi ma to trápi. Pomôžte mi ako mám ďalej postupovať. Mám navštíviť odborníka? Ďakujem za pomoc. Samko je moje prvé dieťa.

  20. Mám 19-mesačnú dcérku, ktorá opakuje ako papagáj.Veľa podobne znejúcich slov pomenuje rovnako-napr.abka je čiapka,babka,Gabika…Vie krátky úsek z pesničky-kukulienka.Dieťa netreba do ničoho nútiť, vývoj musí byť nenásilný a všetko je lepšie podávať formou hry.

  21. Mam takmer 2 rocnu dcerku a dokaze niektore slova sklonovat,vie povedat co komu patri, rozlisuje a priraduje detom mena,ktore potom dava svojim babikam.Vychovava babiky tak ako to vidi u mna. Musim davat velky pozor,co a kedy poviem,pretoze je velmi vnimava. Casto si citame knizku Moj macik a vie mi z nej povedat kratky stvorversovy usek. Rozprava pomerne cisto, takze jej dobre rozumiet a vie povedat aj svoje cele meno,kde byva a kolko ma rokov. Zistila som,ze ani take male deti ako je moja mala nesmieme podcenovat. Vsetko si pamataju…

  22. Všetko mi je jasné, je to veľmi dobrý prehľad, najmä čo sa týka farieb. Mám syna, má 2 roky a 8 mesiacov, a nie vždy pomenuje správne farby, mýli si červenú a zelenú, ale ako vidím, má ešte čas.

Pridaj komentár